Ook De Feijenoorder, de officiële supportersvereniging, reageerde: “Het mag niet zo zijn dat de mensen die deze club hebben groot gemaakt straks buitenspel staan door de hoge prijzen. Supporters zijn geen klanten, maar de levensader van de club. We blijven met de club in gesprek gaan over dit belangrijke onderwerp.”

De afgelopen weken leeft er onder de supporters van Feyenoord het stevige gevoel dat Feyenoord niet meer de volksclub is, die het ooit was. De afgelopen wedstrijden verschenen er steeds vaker spandoeken met teksten richting het bestuur, om te stoppen met het ‘uitknijpen’ van supporters. Sjoerd Mossou en Fabian van der Poll schreven een stuk over de kosten die bij de voetbalsport komen kijken. Het stuk is te lezen in het Algemeen Dagblad van zaterdagochtend.
Jan de Jong, directeur van de VriendenLoterij Eredivisie, heeft zich ook uitgelaten over het onderwerp. Hij ziet dat de stadions vol zitten, iets wat schaarste creëert. Deze wet van vraag aan aanbod is natuurlijk ook in het bedrijfsleven bekend. Maar De Jong ziet ook dat het een kwestie van balanceren is, je mag de trouwe supporter niet teveel op kosten jagen.
Seizoenkaarten
Eerder werd al gepubliceerd dat de duurste (goedkoopste) seizoenkaarten bij Feyenoord zijn te vinden. De allerduurste seizoenkaart koop je in de hoofdstad. Maar het blijft een moeilijk vergelijk omdat bij Feyenoord ook de meeste vriendschappelijke wedstrijden en play-offs voor de beker zijn inbegrepen.
Bij Feyenoord kostte een passe-partout voor vak X in de UEFA Champions League in 2017 41,50 euro per wedstrijd en vorig jaar was dat 63,50 per wedstrijd. Voor de Europa League is het dit jaar 38,75 per match, uitgaande van het goedkoopste passe-partout. Maar het aantal bezoekers aan het stadion verminderen niet. Voor Feyenoord gunstig, want zij hebben een volle Kuip nodig om hun inkomsten te genereren.
Beeldvorming
En hier zit, volgens AD, ook een onderdeel van het probleem. Het vertekent. Feyenoord haalt veel minder inkomsten uit een wedstrijd dan bijvoorbeeld Ajax. Ajax kan rekenen op veel meer geld vanuit sponsorplaatsen en de horeca. Hun instapprijs voor kaartjes is dan ook lager. Maar Feyenoord geeft meer waar voor het geld, kijkend naar het aantal wedstrijden.
Maar supporters zijn ook boos omdat er minder seizoenkaarten verkocht worden. Seizoenkaarten die niet werden verlengd, worden omgezet in losse kaartjes voor de wedstrijden. Feyenoord gaf aan zo meer mensen de kans te kunnen bieden om naar het stadion te gaan. Overigens verlaagt Feyenoord wel de prijs van de losse kaartjes, afhankelijk van de dag en het seizoen.
Het blijft zeer ingewikkelde materie, daar is ook Feyenoord zich van bewust. AD: “Ook Feyenoord benadrukt daarom in gesprek te blijven gaan met zijn diverse supportersgeledingen. De club stelt zich 'voortdurend bewust' te zijn van de discussie.”