'Gemeente Rotterdam en Feyenoord willen maatregelen parkeerbeleid: wijken afsluiten, hoger parkeertarief'

'Gemeente Rotterdam en Feyenoord willen maatregelen parkeerbeleid: wijken afsluiten, hoger parkeertarief'

Foto: Pro Shots
De gemeente Rotterdam en Feyenoord denken aan grote maatregelen wat betreft het parkeerbeleid rondom het stadion. Omliggende wijken zullen worden afgesloten en waar supporters toch met de auto parkeren, zal een hoger parkeertarief gelden, aldus het Algemeen Dagblad. De wijken Sportdorp, Vreewijk en Kreekhuizen zullen tijdens thuiswedstrijden van Feyenoord afgesloten worden voor autorijdend verkeer. Mogelijk ook de Veranda, maar hier moet nog met de bewoners worden gesproken. Oudere wijken zoals Bloemhof zijn lastig af te sluiten en daar zal dus een verhoogd parkeertarief voor evenementen worden ingevoerd. Wethouder Pex Langenberg (D66, mobiliteit): 'We willen dat bezoekers er minder lang over hoeven te doen om dit grotere stadion te bereiken. We hopen het gedrag van de supporters dusdanig te veranderen, dat steeds meer mensen met de fiets of het openbaar vervoer komen. Wie tóch in de auto stapt, maakt hopelijk gebruik van een nieuw systeem waarin Feyenoord een toegangskaartje met een parkeerplaats combineert.' 'Iedereen zoekt maar een plekkie, alles rijdt door elkaar heen’’, zegt Langenberg. Feyenoord regelt 10.000 parkeerplaatsen, waarvan 6.000 een flink stuk van het stadion, onder andere op Park & Ride-locaties langs de snelweg. ,,Vierduizend plekken zijn op loopafstand van het stadion en daar komen er 2500 bij als dat nodig is’’, luidt de toelichting. Verder komen er 200 parkeerplekken voor bussen, goed voor 10.000 bezoekers van het nieuwe stadion. Fietsers hebben 5.000 stallingsplaatsen tot de beschikking.' Feyenoord zelf zal ook moeten bijdragen aan dit plan, de club moet ervoor zorgen dat supporters die 'niet op loopafstand' naar het stadion toekomen, gratis moeten worden vervoerd. Feyenoord heeft daarom gesprekken lopen met de RET en de NS. Daarnaast wil Feyenoord dat supporters vroeger naar het stadion komen, en na afloop langer ‘blijven hangen’. Daarmee wil de club zo snel mogelijk starten. Het gaat over vermaak rond de wedstrijden in huidige ruimtes van het complex. Verder wordt nagedacht over het verlengen van de buitenring aan de Olympiazijde, zelfs tot aan de Olympiaweg. Feyenoord heeft tevens zijn oog laten vallen op het pand van Wooning, vlak naast de Kuip, als mogelijk ‘supportershonk’. De stad zal met Feyenoord een contract afsluiten, waarin afspraken over mobiliteit worden vastgelegd. Ook wordt gecontroleerd of op termijn daadwerkelijk minder supporters met de auto komen, méér op de fiets en of de overlast in de omliggende wijken afneemt. Het hele pakket maatregelen kost 50 miljoen euro; Rotterdam neemt daarvan 35 miljoen voor de rekening. Met Prorail en de Metropoolregio wordt nog gesproken over een financiële bijdrage.
Lees ook